ویدئویی از برش صفحات فلزی با لیزر

استفاده از تکنولوژی برش لیزر برای برش فلزات در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. ساخت و تولید انواع قطعات تزیینی، قطعات استیل، قطعات فولادی به جهت مصارف در صنایع مختلف می‌تواند از جمله دیگر قابلیت‌های تکنولوژی برش لیزر محسوب شود. برش لیزر فلزات علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، دقت بسیار بالایی دارد و امکان ساخت و تولید قطعات بسیار پیچیده باکیفیت با کمک این تکنولوژی به راحتی امکان پذیر می‌باشد. با کمک تکنولوژی برش لیزر فلزات، دیگر نیازی به ساخت قالب برای برش ندارید؛ همچنین در برش لیزر فلزات ضایعات بسیار کمی ایجاد می‌شود.

فرآیند برش لیزری با استفاده از یک اشعه لیزری که بر روی متریال حرکت کرده و آن را برش می‌دهد انجام شده و پرداختی دقیق و هموار را برایتان به ارمغان می‌آورد. در ابتدا لیزر برای سوراخ کردن لبه‌های متریال حفره‌ای ایجاد کرده و سپس اشعه کار خود را از آنجا شروع می‌کند. لیزر متریال مورد نظر را ذوب می‌کند، پس می‌توان گفت بیش از اینکه برش باشد در حقیقت نوعی ذوب کردن محسوب می‌شود. این بدان معناست که می‌تواند از متریال‌های سبک مانند پارچه گرفته تا متریال‌های فلزی و جواهرات سخت مانند الماس را برش دهد.

با استفاده از برش لیزر فلزات راندمان عملیات صنعتی بالا رفته و باعث سودآوری و پیشرفت سریع واحدهای صنعتی می‌گردد. همچنین با استفاده از تکنولوژی برش لیزر فلزات سرعت انجام عملیات بالا رفته و همچنین سبب بهبود کیفیت تولید قطعات می‌گردد، و در نهایت هزینه‌های تولید به شکل چشمگیری کاهش می‌یابند. برش لیزر فلزات قدرت بسیار بالایی در برش متریال مختلف و همچنین دقت بسیار زیاد در تحلیل و برش نقشه‌های پیچیده را دارد. برش لیزر فلزات در مجموعه شیت لیزر با استفاده از نسل چهارم تکنولوژی برش لیزر فلزات یعنی لیزر فایبر برای برش فلزات صورت می‌پذیرد. برش لیزر فایبر علیرغم سرعت و دقت بسیار بالا؛ هزینه لیزر فلزات را نیز به صورت چشم‌گیری کاهش می دهد و این کاهش هزینه در تیراژ بالا خود را نشان می‌دهد. انواع فلزات را می‌توان به کمک برش لیزر فلزات تحت برش قرارداد. فلزاتی مانند آهن، استیل، برنج، مس و آلومینیوم از جمله متریالی است که می‌توان با استفاده از برش لیزر فلزات با فایبر برشکاری کرد.
در برش لیزر فلزات، نور لیزر خروجی یک منبع پرتوان به محل برش هدایت شده و برروی سطح کوچکی از قطعه کار متمرکز می‌شود. تمرکز انرژی زیاد باعث ذوب، سوختن و یا بخار شدن ماده در آن نقطه می‌شود. مواد مذاب یا سوخته توسط گاز کمکی از نقطه برش دور می‌شود. گاز کمکی معمولا اکسیژن یا نیتروژن می‌باشد. در برش با اکسیژن انرژی حاصل از سوختن ماده همراه با اکسیژن نیز به کمک لیزر می‌آید و نتیجه نسبت به برش نیتروژن امکان برش سطوح با قطر بالاتر و با سرعت بیشتر وجود دارد ولی درعوض کیفیت برش نسبت به برش با نیتروژن پایین‌تر است. انتخاب توان دستگاه و گازبرش و پارامترهای برش عمدتا بر مبنای جنس قطعه کار و ضخامت آن صورت می‌پذیرد.

دیدگاه‌ها